نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2775
-
الف
+

جلوه خاص هنر معماری در خانه های قدیمی افغانستان

معماری خاص افغانستانی در کابل و برخی از دیگر ولایت های این کشور تاکنون حفظ شده و مطابق با آب و هوای آن منطقه ساخته شده است.

به گزارش آی فیلم 2، معماری از مهمترین نشانه‌ها و ویژگی‌های فرهنگ هر ملت و هر دوره‌ تاریخی و نشان ‌دهنده‌ فضای زیست انسان در هر زمان و مکان می‌باشد.

آثار و آبده های تاريخی مهمترين نشانه های تمدن هر ملت به شمار مي آيند، نشانه هايی که قدمت و صلابت آنان، نمادی از اصالت و استواری صاحبان اصلی آن ها است. چرا که نمادی از انديشه ها، آداب و رسوم، روابط و تعاملات مردم در طول ساليان متمادی است.

با شکوه ترین دوره معماری در افغانستان دوره یونانیان باختری،کوشانیان، تیموریان، غزنوییان، غوریان، امانی ظاهر خان و حامد کرزی می باشد. 

معماری خاص افغانستانی را در نورستان، بلخ و اطراف آن، شهر کهنه کابل، خانه های سنگی سالنگ و هرات دیده می توانید که هنوز دست ناخورده است و مطابق با آب و هوا و محیط  طبیعی و اجتماعی آن ساخته شده است.

به گفته مهندسان و باستان شناسان، خانه‌های ساخته شده با سبک معماری اصیل کابل مانع رطوبت می‌شوند، در زمستان گرم و در تابستان سرد، در برابر زمین لرزه مستحکم اند و نور به اندازه کافی وارد خانه‌ها می‌شود.

در معماری اصیل کابل، خانه‌ها تا سه طبقه با تهداب سنگی و دیوارهای پخسه‌ ای یا خشتی، کاه گلی و سنجی ساخته می‌شوند و هنر کندن کاری چوب در آن کاربرد دارد.

این معماری از خلاقیت معماران قرن هجده در دوره تیموریان در کابل، گفته می‌شود.

«کتاب خان فیضی» باستان شناس و عضو مرکز تحقیقات باستان شناسی اظهار داشت: «این معماری اصیل کابل زمانی که تیمورشاه درانی از کندهار پایتخت را به کابل آورد. سال‌های ۱۷۸۲ بود اگر اشتباه نکرده باشم. در قدم نخست به اراکین، کارمندان و کسانی که به دولت مربوط بودند خانه‌های ساختمانی را که به‌شکل پخسه، سنج و خشت در یک منزل تا سه منزل ساخته شده بودند داد. این معماری اصیل کابل است و از هیچ کجایی کاپی نشده‌است.»

به نقل از طلوع نیوز، اکنون سبک رایج معماری در افغانستان، سبک‌های هند، ایران و کشورهای اروپایی است اما بیشتر ساخت و سازها به ویژه در بیست سال گذشته خلاف نقشه شهری کابل ساخته شده‌اند.  

بیشتر بخوانید: 

«منار جام» قیمتی ترین اثر تاریخی افغانستان+تصاویر 

«طاق بست» افغانستان؛ اقامتگاه شاهان غزنوی در زمستان 

آشنایی با پل شگفت انگیز «مالان» در هرات افغانستان+ تصاویر

م ح

نظر شما
ارسال نظر